loading...
آموزش بورس در اصفهان|آموزش رایگان بورس
خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 36 شنبه 14 تیر 1399 نظرات (0)

ارزش اسمی سهم چیست؟ ارزش اسمی سهام، در علوم مالی و مباحث حسابداری به ارزش صوری یک برگه سهم اطلاق می‌گردد. این رقم، در هنگام تأسیس و انتشار سهام، برای هر ورقه سهم عادی، تعیین شده و در اساسنامه درج می‌شود.

طبق قانون تجارت در ایران ارزش اسمی و پایه هر سهم ۱۰۰۰ریال (۱۰۰تومان) تعیین گردیده است.

برای مشخص شدن تعداد سهام یک شرکت، سرمایه کل شرکت را بر این ارزش اسمی (مبلغ ۱۰۰۰ریال) تقسیم می کنند تا تعداد سهام یک شرکت مشخص گردد.

 

اکثر مواقع این امکان وجود دارد که سهام به قیمت‌هایی بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی آن خرید و فروش شود. قیمت واقعی سهم، ارزشی است که هر سهم در بورس اوراق بهادار دارد و بدلیل عرضه و تقاضای بازار ممکن است از مبلغی اسمی سهم کمتر ؛ بیشتر یا با آن برابر باشد .

هیچ ضرورتی ندارد که سهام هر شرکت طبق قیمت نوشته شده روی آن یا همان ارزش اسمی به فروش برسد. بلکه بسیار پیش می‌آید که سهام شرکت‌ها با قیمت‌هایی متفاوت از ارزش اسمی خرید و فروش می‌شوند.

 

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده : اکبر شریفی

همچنین شما می توانید مقاله شرکت سهامی چیست و چند نوع دارد؟ را مطالعه کنید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 34 شنبه 14 تیر 1399 نظرات (0)

کارگزار کیست؟

کارگزار به فرد یا سازمانی گفته می‌شود که واسط بین خریدار و فروشنده است و ارتباط لازم را بین آنها بوجود می‌آورد و در ازای آن حق‌العمل (حق کمیسیون)دریافت می نماید مانند : کارگزاری املاک – کارگزاری بورس – کارگزاری نشریات و…

یک کارگزار به‌طور عام مجموعه‌ای از فعالیت‌های لازم بین خریدار و فروشنده را با توجه به مسئولیت قبلی که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده‌اند انجام می‌دهد تا در شرایط مشخص و امن موضوع مورد معامله و هزینه‌های اصلی و جانبی آن تبادل گردد.

کارگزاری بورس کیست؟

کارگزاران بورس اشخاص حقوقی(موسسه یا شرکت) هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار پذیرفته شده در سازمان بورس می پردازد. انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

کارگزاران بورس از طریق شعب منتخب خود به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه ها در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار بورس داشته باشد وچنانچه کارگزاری در شهری که تالاربورس اختصاصی نداشته باشد به ارائه خدمات سرمایه گذاری بپردازد این واحد نمایندگی تلقی می شود و نمایندگی ها سفارشات مشتریان را به شعبه ها ارسال می کنند تا خدمات لازم ارائه شود.
کارگزاران بورس، بعد از آزمون‌های متعدد و تخصصی و پس از طی مراحل مختلف، موفق به کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌شوند.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده : اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 37 دوشنبه 09 تیر 1399 نظرات (0)

 

صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟

صف خرید و صف فروش در بورس چیست؟ با مفهوم کلی صف کم و بیش آشنایی کاملی داریم و بوضوح در پاره ای از زمان دیده شده هنگامی که تقاضا برای بدست آوردن یک کالا یا خدمات افزایش پیدا می کند معمولا به دلیل افزایش تقاضا منجر به تشکیل صف خواهد شد، حال این افزایش تقاضا ناشی از احتمال وقوع یک شایعه و خبر مبنی بر افزایش احتمالی قیمت یا کاهش میزان عرضه آن کالا یا خدمات خواهد بود.

در بورس اوراق بهادار ایران موضوعی با نام محدودیت دامنه نوسان قیمت مواجه هستیم که قیمت سهام یک شرکت در طول روز کاری می تواند حداکثر مثبت ۵% و حداقل منفی ۵% نوسان داشته باشد. این محدودیت نوسان برای جلوگیری از افزایش و کاهش بی رویه قیمت سهام و کنترل هیجانات و نوسانات شدید قیمت، در نظر گرفته شده است.

صف خرید سهام چیست؟

هنگامی که تقاضا برای خرید سهام یک شرکت افزایش پیدا می کند و این افزایش تقاضا باعث رشد قیمت سهام می شود، حال به دلیل محدودیت دامنه نوسان قیمت که حداکثر مثبت ۵% می باشد خریداران در سقف قیمتی دستور خرید خود را وارد سیستم معاملاتی می کنند. در این وضعیت فروشنده از فروش سهام خود خودداری می کند یا بهتر بگوییم تقاضا(خریدار) برای خرید سهام در سقف قیمتی بیش از عرضه کننده(فروشنده) آن است در این حالت اصطلاحا گفته می شود سهم در صف خرید قرار دارد.

در تصویر بالا سهام شرکت نورد آلومینیوم( نماد فنوال) حداکثر قیمت مجاز ۴۹۸۶ ریال می باشد که در ستون خریداران و سر خط خرید(ردیف اول ) تعداد ۳۰۴ دستور خرید در سقف قیمتی ۴۹۸۶ ریال تقاضا برای خرید این سهام وجود دارد که به این حالت صف خرید گفته می شود.

 

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 49 یکشنبه 08 تیر 1399 نظرات (0)

سهام آزاد شناور چیست؟بنام Free Float که به فارسی آنرا سهم شناور آزاد تعریف می کنیم، مقدار سهمی است که انتظار می رود درآینده نزدیک قابل معامله باشد. یعنی درصورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش ارائه می کنند.

به صورت کلی سهام هر شرکت در بازار سرمایه، دو دسته سهامدار دارد:

دسته ی اول، سهامداران عمده هستند که برای دوره ی بلندمدت بر روی شرکت سرمایه گذاری کرده اند و مالک شرکت به حساب می آیند وبخش قابل توجهی از تعداد سهام شرکت را در اختیار دارد.

دسته ی دوم، سایر سهامداران خرد (اعم از کدهای حقیقی و حقوقی) هستند که به دلایل مختلف بخشی از تعداد سهام قابل معامله ی شرکت در بازار را خریده اند. این سهامداران در صورت پیشنهاد قیمت مناسب برای فروش، حاضر به فروش سهام خود هستند و از این رو، آن بخش از سهام شرکت که در بازار بورس می تواند مورد معامله قرار بگیرد را سهام ازاد شناور می گویند.

درصد سهام شناوری یک شرکت رو چگونه تشخیص دهیم؟

می توانید با ورود به صفحه سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) و پس از انتخاب یک نماد شرکت وارد صفحه اختصاصی اطلاعات آن نماد می شوید، درصد سهام شناور هرشرکت را مطابق تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

با توجه به تصویر بالا شرکت فولاد مبارکه اصفهان میزان سهام شناور آن ۲۵% ذکر شده است و تعداد کل سهام شرکت ۱۳۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ سهم می باشد.
حال با توجه به میزان درصد شناوری مشخص شده تعداد سهام شناورآزاد این شرکت ۳۲/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ برگه می باشد که بین سهامداران خرد در حال داد و ستد می باشد گاهی ممکن است در زمانی خاص، سهامدار عمده یک شرکت با خرید یا فروش سهام خود، درصد سهام شناور شرکت را کاهش یا افزایش دهد.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 34 یکشنبه 08 تیر 1399 نظرات (0)

کدال چیست ؟

سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران  Comprehensive Database Of All Listed Companies) www.codal.ir)

طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، “سازمان بورس و اوراق بهادار” در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکتهای ثبت شده نزد “سازمان” بر عهده هیات مدیره این سازمان می باشد.

 

در این خصوص سامانۀ یکپارچۀ گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی WWW.CODAL.IR به منظور مکانیزه کردن جمع آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است.

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 35 چهارشنبه 04 تیر 1399 نظرات (0)

بازار سرمایه SME جهت حضور شرکتهای دانش‌بنیان

 بنگاه های کوچک و متوسط ( Sme : small and medium-sized enterprises)  :

بنگاه های کوچک و متوسط محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند، کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.

بنگاههای کوچک و متوسط سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.

اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه هردو شاهد فرایند تغییرات ساختاری هستند که طی آن نقش اقتصادی و اجتماعی بنگاههای کوچک و متوسط متحول شده و این دسته از شرکتها با چالشهای جدیدی در زمینه توسعه و رشد خود مواجهند.

شرکت فرابورس ایران با راه‌اندازی بازار سرمایه شرکتهای کوچک و متوسط (SME) امکان حضور شرکتهای دانش‌بنیان را برای برخورداری از مزایای مالی فراهم کرده‌ است.

در بازار سرمایه کشور معاملات بیشتر از سوی شرکتهای بزرگ صنعتی صورت می‌گیرد و جای حضور شرکتهای کوچک و متوسط در بازار سرمایه خالی است. هدف طرح SME ، رشد و تعالی شرکتهای کوچک و یافتن جایگاه واقعی این شرکتها در اقتصاد کشور باعث ایجاد بازار سرمایه SME شده است.

قوانین و مقرراتی که در بازارهای دیگر فرابورس و بورس وجود دارد، در بازار سرمایه SME اعمال نمی‌شود و بیشتر عملکرد آتی شرکتها مورد بررسی قرار می‌گیرد نه عملیات مالی حال حاضر آنها. شرکتها پس از آن که وارد این بازار می‌شوند، از مزایای این طرح مانند امکان ارتقاء به بازارهای بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار خواهند شد.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 26 چهارشنبه 04 تیر 1399 نظرات (0)

تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی؟

تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی؟ تحلیل تکنیکال و بنیادی هر دو روشی برای پیش بینی حرکات و رفتار آینده قیمت در بازرهای مالی است و مانند هر استراتژی و یا فلسفه سرمایه گذاری، هر دو طرفداران و مخالفان خود را دارند.

تحلیل بنیادی روشی برای ارزیابی اوراق بهادار با تلاش برای محاسبه ارزش ذاتی قیمت یک دارایی است. تحلیلگران بنیادی همه متغیرها را از شرایط کلی اقتصاد و صنعت گرفته تا صورت های مالی را مورد مطالعه قرار می دهند. درآمدها ، هزینه ها ، دارایی ها و بدهی ها ، اعم از متغیرهای مهم برای تحلیلگران بنیادی هستند.

مشکل این متغیرهای بنیادی در این است که معامله گران را به عنوان یک متغیر در نظر نمی گیرند این معامله گران هستند که با طرح باورها و توقعات خود از آینده، موجب تغییر قیمت ها می شوند نه متغیرها.

 

 

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 45 چهارشنبه 04 تیر 1399 نظرات (0)

ارز دیجیتال چیست؟

در طی چند سال اخیر واژه ای به اسم بیت کوین (bitcoin) بر سر زبانها افتاده است.

به شکلی که افزایش قابل ملاحظه قیمت این پول مجازی بسیاری را جذب این دنیای جدید سرمایه گذاری کرده است.

به شکل کلی ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمزگذاری شده Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی هستند که بیت کوین را می توان پرچمدار این نوع ارزها دانست.

 

همان طور که همه می دانید هر کشوری در جهان دارای یک ارز مخصوص به خود است، مانند ریال، دلار و … که دولتها همواره بر روی چاپ اسکناس و نحوه تراکنش ها نظارت و کنترل دارند. در سال ۲۰۰۹ شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به جهان معرفی کرد که بر بستر بلاک چین طراحی شده و غیر متمرکز می باشد یعنی زیر نظر هیچ دولت یا بانکی نیست و کاربران (ماینرها)این ارز، آنرا کنترل می نمایند .

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 41 شنبه 30 فروردین 1399 نظرات (1)

 

 

دوره سهامدار موفق بدین منظور طراحی شده تا افراد مختلف جامعه، حتی کسانی که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد بازار بورس نداشته اند و به دنبال کسب درآمد در این بازار هستند با استفاده از روشهای اصولی نوین و علمی جامع که در این دوره آموزش داده می شود بتوانند در بازار بورس مشغول به فعالیت شوند. جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه به آدرس www.tadbirhome.com مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 27 سه شنبه 06 اسفند 1398 نظرات (0)

بازار سرمایه SME جهت حضور شرکتهای دانش‌بنیان

 بنگاه های کوچک و متوسط ( Sme : small and medium-sized enterprises)  :

بنگاه های کوچک و متوسط محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند، کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.

بنگاههای کوچک و متوسط سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.

اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه هردو شاهد فرایند تغییرات ساختاری هستند که طی آن نقش اقتصادی و اجتماعی بنگاههای کوچک و متوسط متحول شده و این دسته از شرکتها با چالشهای جدیدی در زمینه توسعه و رشد خود مواجهند.

شرکت فرابورس ایران با راه‌اندازی بازار سرمایه شرکتهای کوچک و متوسط (SME) امکان حضور شرکتهای دانش‌بنیان را برای برخورداری از مزایای مالی فراهم کرده‌ است.

در بازار سرمایه کشور معاملات بیشتر از سوی شرکتهای بزرگ صنعتی صورت می‌گیرد و جای حضور شرکتهای کوچک و متوسط در بازار سرمایه خالی است. هدف طرح SME ، رشد و تعالی شرکتهای کوچک و یافتن جایگاه واقعی این شرکتها در اقتصاد کشور باعث ایجاد بازار سرمایه SME شده است.

قوانین و مقرراتی که در بازارهای دیگر فرابورس و بورس وجود دارد، در بازار سرمایه SME اعمال نمی‌شود و بیشتر عملکرد آتی شرکتها مورد بررسی قرار می‌گیرد نه عملیات مالی حال حاضر آنها. شرکتها پس از آن که وارد این بازار می‌شوند، از مزایای این طرح مانند امکان ارتقاء به بازارهای بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار خواهند شد.

نحوه انجام معاملات در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس

خرید سهام این شرکت ها، صرفا توسط اشخاص حقوقی و سرمایه گذاران نهادی صورت می پذیرد و سرمایه گذاران خرد حق خرید سهام این شرکت ها را ندارند. به دلیل این که هدف از سرمایه‌گذاری در این بازار کوتاه‌مدت نیست بلکه با یک دید بلند‌مدت و به دور از هرگونه سفته‌بازی خواهد بود.

 

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده : اکبر شریفی

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید .هدف از تاسیس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه آموزش های مربوط به سرمایه گذاری در بازار های مالی نظیر بورس اوراق بهادار می باشد آدرس وب سایت:www.tadbirhome.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 169
  • بازدید ماه : 376
  • بازدید سال : 2,970
  • بازدید کلی : 8,733