loading...
آموزش بورس در اصفهان|آموزش رایگان بورس
خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 484 سه شنبه 24 دی 1398 نظرات (0)

نمودارهای مقیاس حسابی (خطی) و مقیاس لگاریتمی

نمودارهای تحلیل تکنیکال دارای دو محور می باشند: محور x (افقی) برای نمایش زمان و محور y (عمودی) برای نمایش قیمت است. تفسیر و تحلیل نمودار سهام بسته به نوع مقیاس قیمت مورد استفاده در هنگام مشاهده نمودار ، می تواند در بین معامله گران مختلف متفاوت باشد، بیشتر نرم افزارهای تحلیل تکنیکی می توانند سبک های مختلف نمودار را به نمایش بگذارند. محور y (عمودی) که نشان دهنده تغییرات قیمت سهام است، دارای دو مقیاس قیمت می باشد که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد این مقیاس ها عبارتند از:

۱- مقیاس خطی (حسابی) – نمودار خطی نشان دهنده قیمت در محور y (عمودی ) با استفاده از فاصله مساوی بین قیمت های تعیین شده است. نمودارهای خطی مقادیر مطلق را نشان می دهند و تغییرات قیمت آن بصورت عددی محاسبه می شود.

۲- مقیاس لگاریتمی (درصدی) – نمودار لگاریتمی که به آن log نیز گفته می شود، فاصله قیمت را در محور عمودی یا y وابسته به درصد تغییرات قیمت است.

نمودار مقیاس لگاریتمی در مقابل نمودارمقیاس حسابی (خطی): تفاوت چیست؟

برای درک بهتر این دو مقیاس قیمت به مثال ذیل توجه نمایید:

شخص الف سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) را به قیمت ۱۰۰ تومان خرید می نماید و بعداز مدتی، قیمت سهام افزایش پیدا کرده و روی قیمت ۳۰۰ تومان اقدام به فروش می کند.

اکنون برای تغییرات قیمت این مثال ۲ روش محاسبه وجود دارد:

۱- حسابی (عددی): از لحاظ عددی قیمت سهام ۲۰۰ تومان افزایش داشته است  (۲۰۰ = ۱۰۰ – ۳۰۰)

۲- درصدی : از لحاظ درصدی قیمت سهام ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

شخص ب همان سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) را در قیمت ۳۰۰ تومان خرید می نماید و بعد از مدتی روی قیمت ۵۰۰ تومان اقدام به فروش می کند.

 

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی

 

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 36 دوشنبه 23 دی 1398 نظرات (0)

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری(کد معاملاتی) نیز شناخته می‌شود و اشخاصی(حقیقی یا حقوقی) که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین که کارگزاری در اختیارشان قرار می دهد  نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار اقدام کنند.

 

ساختار کد بورسی چگونه است؟

شناسه کد بورسی متشکل از تعدادی حرف و عدد می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه معاملاتی بورس به وسیله این کد شناسایی می‌شوند، کد بورسی مانند کدملی منحصر به فرد است و هر شخص فقط یک کد بورسی می تواند داشته باشد. کد بورسی اشخاص حقیقی به صورت حروف ابتدایی نام خانوادگی فرد و تعدادی عدد درکنار آن تعریف می‌شود. برای مثال برای شخصی با نام خانوادگی “مسعود اسکندری فرد” کدی شبیه به   ” اسک ۱۳۵۶۷” خواهد بود.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 40 شنبه 21 دی 1398 نظرات (0)

حجم مبنا

حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم برابر با میانگین وزنی قیمت سهم نسبت به دامنه مجاز نوسان قیمت افزایش یا کاهش یابد.

میانگین وزنی

به این معناست که هرچه حجم معامله در یک قیمت خاص بیشتر باشد آن قیمت در میان گیری وزن تأثیر بیشتری خواهد داشت.

علت وجود حجم مبنا

حجم مبنا باعث جلوگیری از نوسان های ساختگی قیمت می شود اگر حجم مبنا وجود نداشته باشد یک یا چند سرمایه گذار می تواند با معامله تعداد کمی از سهام (خصوصاً شرکت های بزرگ) باعث تغییرات زیاد قیمت شوند.
در فرابورس حجم مبنا ۱ می باشد یعنی با اولین معامله قیمت پایانی می تواند دامنه نوسان قیمت را پوشش دهد.
حجم مبنای هر شرکت برابر است با تعداد سهام آن شرکت ضربدر ۰۰۰۴/۰ ابتدا تعداد سهام شرکت را در عدد ۴ ضرب و بر عدد ۱۰۰۰۰ تقسیم می کنیم.
عدد به دست آمده حجم مبنای ما خواهد بود اما لازم است که یک تبصره را در آن رعایت کنیم.
عدد به دست آمده را در قیمت پایانی سهم در روز چهارشنبه ضرب می کنیم.
حال:
۱ـ اگر عدد به دست آمده در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) عددی بین ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۰ میلیارد ریال بود حجم مبنای ما برای روز شنبه همان عدد به دست آمده در بالا خواهد بود.
۲ـ اگر عدد به دست آمده بیشتر از ۱۰ میلیارد ریال بود، حجم مبنای ما برای برای روز شنبه برابر خواهد بود با ۱۰ میلیارد ریال تقسیم بر قیمت پایانی روز چهارشنبه.
 
۳ـ اگر عدد به دست آمده کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال بود حجم مبنای ما روز شنبه برابرخواهد بود با ۵۰۰ میلیون ریال تقسیم بر قیمت پایانی روز چهارشنبه
حجم مبنا چهارشنبه هر هفته برای هفته بعد تعیین خواهد شد.

 

منبع:وب سایت خانه تدبیر و اندیشه

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 42 پنجشنبه 19 دی 1398 نظرات (0)

در این مقاله سعی شده است تا مخاطبین با تاریخچه بورس و تاریخچه بورس در ایران آشنا سازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه بورس

واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام “واندر بورس” اخذ شده که در اوایل قرن چهاردهم در شهر بروژ بلژیک می زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می آمدند و به دادوستد کالا، پول و اوراق بهادار می پرداختند. این نام بعدها ( ۱۳۰۹ ) به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل دادوستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده است.

رشد بورس سهام و جا افتادن آن در عملیات تجاری و اقتصادی، با انقلاب صنعتی اروپا و شکوفایی اقتصاد تازه متحول شده آن همراه بوده است.

اولین بورس اوراق بهادار در جهان

اولین بورس معتبر دنیا، در سال ۱۶۱۱ درشهر آمستردام تشکیل شد و کمپانی معروف هند شرقی سهام خود را در آن بورس عرضه کرد. بورس آمستردام امروزه نیز یکی از منابع مهم تأمین سرمایه در سطح بین المللی است. نکتۀ قابل توجه آن است که در هنگام افزایش قابل ملاحظه معاملات سهام، کشورهای اروپایی نظیر انگلستان، آلمان، سوئیس، قوانین و مقررات ناظر بر معاملات سهام و ضمانت های اجرایی لازم برای آن را وضع کردند تا از هرگونه تقلب و پایمال شدن حقوق صاحبان سهام جلوگیری شود.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 87 چهارشنبه 18 دی 1398 نظرات (0)

آشنایی با بازارهای فرابورس ایران

هدف فرابورس ایران در پذیرش شرکت‌ها، ساماندهی و هدایت شرکت‌هایی است که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار تهران را نداشته و یا تمایل به ورود سریع‌تر به بازار سرمایه دارند. از جمله شرایط سهل‌تر نسبت به بورس تهران می‌توان به مواردی مانند پایین‌تر بودن میزان سهام شناور (حداقل ۵ درصد در بازار دوم)، امکان پذیرش شرکت‌ها با سرمایه حداقل یک‌میلیارد ریال در بازار دوم و حداقل حقوق صاحبان سهام یک‌میلیارد ریال در بازار SME ، امکان پذیرش شرکت‌های زیان‌ده یا دارای زیان انباشته به شرط داشتن برنامه عملیاتی مناسب برای خروج از زیان، امکان پذیرش شرکت‌ها از بدو تاسیس در بازار SME و با گذشت یک سال از تاسیس در بازار دوم و امکان پذیرش شرکت‌های با جریان وجه نقد عملیاتی منفی اشاره کرد.

فرابورس ایران دارای شش بازار به شرح ذیل است:

۱. بازار اول

۲. بازار دوم

۳. بازار سوم (عرضه یکجا و پذیره نویسی)

۴. بازار شرکت های کوچک و متوسط ( SME )

۵. بازار ابزارهای نوین مالی

۶. بازار پایه ( زرد – نارنجی –قرمز)

پذیرش سهام شرکت‌های سهامی عام صرفاً در بازارهای اول و دوم و بازار شرکت های کوچک و متوسط و پذیرش سایر اوراق بهادار صرفاً در بازار ابزارهای نوین مالی صورت می‌پذیرد.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سايت خانه تدبير و انديشه مراجعه نماييد.

نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 81 سه شنبه 17 دی 1398 نظرات (0)

در این مطلب قصد داریم در رابطه با این که سرمایه گذاری چیست؟ صحبت نماییم. یک سرمایه‌گذاری، دارایی یا کالایی است که با هدف تولید درآمد یا کسب سود به دست می‌آید. در علم اقتصادی، سرمایه‌گذاری خرید کالاهایی است که در حال حاضر مصرف نمی‌شوند بلکه در آینده برای ایجاد درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن کالا می تواند سود آور باشد. در علم مالی، سرمایه‌گذاری یک دارایی مالی است، مانند سهام یک شرکت و با این نیت خریداری می شود که در آینده ارزش آن افزایش داشته و با فروش آن دارایی در قیمتی بالاتر سود مشخصی بدست آید.

در تعریف دیگر می توان گفت سرمایه گذاری عبارت است از هر گونه فدا کردن ارزشی در حال حاضر که مقدار آن و میزان آن مشخص است، به امید به دست آوردن هر گونه ارزشی در زمان آینده که معمولاً اندازه یا کیفیت آن نامعلوم است . به عبارتی سرمایه گذار در حال حاضر ، ارزش مشخصی را فدا می کند تا در قبال آن در آینده ارزش خاصی که مورد نظرش است بدست آورد.

مفهوم سرمایه گذاری

مفهوم سرمایه گذاری را می توان از جمله مشارکت در یک پروژه یا کسب و کار جستجو کرد یا خرید دارایی هایی نظیر مسکن ؛ طلا ؛ ارز ؛ سهام و…. با هدف کسب سود و افزایش سرمایه به واسطه رشد قیمت آن دارایی در آینده.

اصطلاح “سرمایه گذاری” می تواند به هر مکانیزمی که برای تولید درآمد در آینده استفاده می شود ، اشاره کند. اقدام عملی در مورد امید افزایش درآمد در آینده نیز می تواند یک سرمایه گذاری درنظر گرفته شود. به عنوان مثال ، هنگام تصمیم گیری برای دنبال کردن تحصیلات تکمیلی، هدف اغلب افزایش دانش و بهبود مهارت ها و در نهایت تولید درآمد بیشتر است.

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده:اکبر شریفی

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید .هدف از تاسیس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه آموزش های مربوط به سرمایه گذاری در بازار های مالی نظیر بورس اوراق بهادار می باشد آدرس وب سایت:www.tadbirhome.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 145
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 212
  • بازدید ماه : 419
  • بازدید سال : 3,013
  • بازدید کلی : 8,776