loading...
آموزش بورس در اصفهان|آموزش رایگان بورس
خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 58 شنبه 12 بهمن 1398 نظرات (0)

اکثر معامله گرانی که در بازارهای مالی فعالیت می کنند با چالش های معامله گری مواجه بوده­اند، چالش هایی نظیر ازدست رفتن معاملات سودده، حال سهمی سیگنال خرید داشته و معامله گر دچار تردید خرید بوده یا سهامی که می توانست بازدهی عالی داشته باشد را با کمترین سود ممکن از آن خارج شویم  و یا افزایش ضرر در معاملاتی که منجر به زیان می شود.

این اتفاق می تواند برای هر معامله گری رخ دهد حال ممکن است به دلیل رفتار بازار باشد که در بازه های زمانی مختلف قیمت تغییر جهت می دهد که معامله گر انتظار آن را نداشته یا نداشتن استراتژی معاملاتی که منجر به سردرگمی در بین روشها و ابزار های معاملاتی است که دائما در حال تغییر دادن آن است.

یک استراتژی عالی با معامله گری که اصول روانشناسی معامله گری را رعایت نمی کند می تواند کاملا تبدیل به یک روش معاملاتی ضرر ده شود. احساساتمان فرآیند تصمیم‌گیری را  برای معامله گری مختل می‌کند. بزرگ‌ترین اشتباهی که یک معامله‌گردر بازارهای مالی می‌تواند انجام دهد این است که اجازه دهد احساساتش تصمیمات مربوط به معاملاتش را کنترل کند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

 
خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 49 پنجشنبه 10 بهمن 1398 نظرات (0)

نقدشوندگی در بورس چیست؟ نقدشوندگی (Liquidity )به این نکته اشاره دارد که یک دارایی را در سریع ترین زمان ممکن و به سهولت تبدیل به پول نقد نمود یا به عبارتی شرایط خرید یا فروش آن دارایی به راحتی ممکن باشد.

در مباحث سرمایه گذاری باید ابتدا به نقدشوندگی آن توجه شود که اگر به هر دلیلی سرمایه گذار تصمیم بگیرد آن دارایی را به پول نقد تبدیل کند در سریعترین زمان ممکن امکان آن فراهم باشد. دارایی هایی نظیر: ارز، طلا، سهام شرکت های بورسی، اوراق مشارکت نقدشوندگی بهتری نسبت به ملک و زمین دارند.

املاک و مستغلات در بازه های زمانی متفاوت، جریان نقدینگی آن افزایش یا کاهش خواهد داشت.مخصوصاً در دوران رکود بازار ملک، برای نقد کردن ملک خود نیاز به زمان بیشتر و حتی مجبور شوید قیمتی بسیار پایین تر از نرخ بازار در نظر بگیرید یا به اصطلاح آتش به دارایی خود بزنید.

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 43 دوشنبه 07 بهمن 1398 نظرات (0)

لئوناردو پیزانو بگولو فیبوناچی (Leonardo Pisano Bigollo Fibonacci) در شهر پیزای ایتالیا در سال ۱۱۷۵ بعد از میلاد بدنیا آمد .

 

او را بزرگترین ریاضی دان قرون میانی میلادی در اروپا می‌دانند و از اولین افرادی است که سیستم اعداد هندی-عربی را به اروپاییان معرفی کرد.

یکی از کارهای او معرفی سری معروف فیبوناچی است.

 

درمثال زیرروش ایجاد این سری را تشریح می‌کنیم:

یک جفت خرگوش را در مزرعه ای در نظر بگیرید.

در صورتیکه یک ماه طول بکشد تا خرگوشها به حد بلوغ برسند و یک ماه نیز زمان لازم باشد تا در نتیجه تولید مثل یک جفت جدید به مزرعه اضافه شود، با فرض اینکه هیچکدام فرار نکنند یا نمیرند تعداد جفت های آنها بصورت سری عددی زیر افزایش خواهد یافت:

۱,۱,۲,۳,۵,۸,۱۳,۲۱,۳۴,۵۵,۸۹,۱۴۴,۲۳۳,۳۷۷,۶۱۰,۹۸۷,……

این اعداد به سادگی با جمع نمودن دو عدد قبلی بوجود می آید مثلا:

  • ۲ از جمع دو عدد قبل خود ( ۱ + ۱ ) به دست آمده است.
  • به طور مشابه، ۳ از جمع دو عدد قبل خود ( ۲ + ۱ ) به دست آمده است.
  • و ۵ از جمع ( ۳ + ۲ ) به دست می‌آید.
  • و به همین ترتیب ادامه می‌یابد!

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 45 یکشنبه 06 بهمن 1398 نظرات (0)

تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال یا تجزیه و تحلیل فنی روشی برای پیش بینی رفتار قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است. این دانش در بازارهایی که معاملات آن بر اساس عرضه و تقاضای واقعی شکل می گیرد کاربرد دارد.

تعریف دیگری از تحلیل تکنیکال، هنر دانش پیدا کردن نقاط ورود و خروج در نمودارها برای سرمایه گذاری و کسب سود در بازرهای مالی است.

تحلیل تکنیکال می‌تواند در هر دارایی با تاریخچه قیمتی مورد استفاده قرار گیرد مانند بازار سهام، بازار آتی، بورس کالا، بازار ارز و سایر اوراق بهادار را شامل می‌شود.

مبانی تحلیل تکنیکال اولین بار توسط چارلز داو بنیان گذار وال استریت ژورنال و نظریه داو در اواخر دهه۱۸۰۰ میلادی معرفی شد. چندین محقق برجسته از جمله ویلیام پی. همیلتون، رابرت رئا، ادسون گولد و جان مگی به تئوری نظریه داو کمک کردند تا مبانی آن شکل گرفت.

در عصر جدید تحلیل تکنیکال متحول شده است که شامل صدها الگو و سیگنال می باشد که طی سالها تحقیق توسعه یافته است.

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 42 شنبه 05 بهمن 1398 نظرات (0)

“چه” از “چرا” مهمتر است  تونی پلومر در کتاب خود با عنوان “روانشناسی تحلیل تکنیکال” این جمله را بیان می کند: “یک تحلیلگر تکنیکال قیمت همه چیز را می داند ، ولی ارزش هیچ چیز را نمی داند”.
تحلیلگران تکنیکال ، تنها به دو مورد توجه دارند:
قیمت فعلی چقدر است؟
تاریخچه حرکت قیمت چیست؟

قیمت نهایی سهام شرکت، نتیجه نبرد بین نیروی عرضه و تقاضای بازار است. هدف از تحلیل پیش بینی جهت حرکت قیمت در آینده است. با تمرکز بر قیمت و تنها قیمت ، تحلیل تکنیکال یک رویکرد مستقیم را نشان می دهد.

تحلیل گران بنیادی نگران این هستند که چرا قیمت آن چیزی است که هست. برای تکنیکالیست ها ، علت مهم بخش صورت های مالی، که خیلی گسترده است و بسیاری مواقع به دلایل بنیادین ارایه ‌شده بسیار مشکوک هستند.

تکنسین ها بر این باورند که بهتر است روی چه تمرکز کنید نه روی چرا؟
چرا قیمت بالا رفت؟ تقاضا (قدرت خریداران) بیش از عرضه (قدرت فروشندگان) است.
چرا قیمت ریزشی شد؟ عرضه (قدرت فروشندگان) بیش از تقاضا (قدرت خریداران) است.
پس اینکه چه اتفاقی افتاده از اینکه، چرا اتفاق افتاده مهمتر است.
از این گذشته ، ارزش هر دارایی تنها چیزی است که فرد مایل به پرداخت آن است. حال لازم است بداند چرا؟

همچنین می توانید مقاله تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی؟ را نیز مطالعه کنید.

نویسنده: اکبر شریفی

جهت مطالعه ادامه مقاله به وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 35 چهارشنبه 02 بهمن 1398 نظرات (0)

بورس چیست؟

بورس کلمه‌ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد.به روایتی واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام «فندر بورس» اخذ شده که در اوایل قرن پانزدهم میلادی در شهر بروژ بلژیک می‌زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می‌آمدند و به دادوستد کالا، پول و اوراق بهادار می‌پرداختند. این نام بعدها به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده‌است.

بازار بورس اوراق بهادارچیست؟

برای درک مفهموم بازار بورس ابتدا از “بازار” و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد؛ و ساده‌تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله‌ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است. در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی وجود دارد که مورد معامله قرار می گیرند : دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی.

دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی هستند مثل املاک و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و …. اما دارایی‌های مالی دارایی‌های اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت و ….

بازار بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد و این بازار امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه‌ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند، و در سود و زیان آن‌ها شریک شود.

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.


نویسنده: اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 63 سه شنبه 01 بهمن 1398 نظرات (0)

تفاوت نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده چیست؟

هر نرم افزاری که برای تحلیل تکنیکال انتخاب می شود باید ابتدا نوع داده (دیتا) ورودی به آن مشخص شود داده های ورودی به نرم افزار به دو دسته تعدیل شده و تعدیل نشده تقسیم می شود. در این مقاله به تفاوت نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده خواهیم پرداخت و اینکه کدامیک از این نوع نمودارها برای تحلیل تکنیکال مناسب می باشد.

ابتدا لازم است در مورد شکاف های قیمتی ( GAP ) و انواع آن در بازار بورس ایران صحبت کنیم.

شکاف قیمت ( GAP ) چیست؟ گپ یا شکاف به ناحیه از نمودار گفته می شود که در آن معامله صورت نگرفته و به دلایل مختلف یک شکاف در نمودار قیمت ایجاد می شود.

انواع شکاف های قیمتی که در بورس اوراق بهادار ایران شکل می گیرد:

الف ) شکاف های واقعی : این شکاف ها زمانی ایجاد می شوند که نماد سهم متوقف شده و بعد از بازگشایی نماد، به دلیل حذف دامنه نوسان قیمت یا افزایش آن دامنه در نمودارها یک شکاف ایجاد می شود. در این شکاف ها با توجه به افزایشی یا کاهشی بودن آن منجر به شکل گیری سود یا زیان سهامدار می شود. شکاف های واقعی ناشی از عرضه و تقاضای بازار شکل می گیرد.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

نویسنده:اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 51 شنبه 28 دی 1398 نظرات (0)

سامانه سجام چیست؟ سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تشکیل شده است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، جهت انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شده است که این شرکت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت است.

طبق بند هفت ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال، مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات بر عهده این شرکت قرار گرفته است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) را راه اندازی نموده است.

طبق دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، مخصوصا فعالان بازار بورس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهامداری و و اطلاعات حساب بانکی خود در سامانه سجام ثبت نمایند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری ثبت نام باید به مراکز احراز هویت، که در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ها انجام می شود ثبت نام خود را نهایی نمایند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی

خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 39 پنجشنبه 26 دی 1398 نظرات (0)

گره معاملاتی در بورس چیست؟ در بورس اوراق بهادار با توجه به محدودیت دامنه مجاز نوسان قیمت و احتمال تشکیل صف خرید و فروش سنگین برای نماد های معاملاتی که دارای نقدشوندگی پایین تری هستند، روندمعاملات به کندی انجام می گیرد، حال در این وضعیت به علت وجود حجم مبنا و حجم معاملات پایین قیمت پایانی نسبت به روز قبل تغییر محسوسی نخواهد داشت. در صورت تداوم این وضعیت در چند جلسه معاملاتی، نماد معاملاتی با صف خرید و فروش های قفل شده ( بدون معامله) همراه خواهد شد که به این وضعیت گره معاملاتی گفته می شود و نماد معاملاتی مشمول دستور رفع گره خواهد شد.

گره معاملاتی با توجه به دخالت حجم مبنا صرفا برای نماد های بورسی ممکن است شکل بگیرد و نماد های فرابورسی به دلیل وجود حجم مبنای ۱ شامل گره معاملاتی نمی شوند.

دستوراالعمل و قوانین گره معاملاتی

گره معاملاتی وضعیتی است که شرایط زیر را داشته باشد :

 

  1. در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف خرید یا صف فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت هایی با ۳ میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت ها، به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره( به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵درصد حجم مبنا باشد.

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی
خانه تدبیر و اندیشه بازدید : 38 چهارشنبه 25 دی 1398 نظرات (0)

در این مقاله تصمیم داریم تا در رابطه با مقدمه ای بر روانشناسی معامله گری صحبت کنیم.

هرساله تعداد زیادی از معامله گران در سراسر دنیا آموزش های تحلیلی را به پایان رسانده و مسیر معامله گری را آغاز می کنند اما آمار تقریبی کارگزاری های جهان نشان می دهد فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد معامله گران آموزش دیده، معامله در بازارهای مالی را تا سال ها ادامه می دهند.

این نتایج باعث طرح اولین سوالات جهت احساس نیاز به موضوعی مهم در مسیر رشد معامله گران بود و اولین گام های مبحث روانشناسی معامله گری برداشته شد.

در سال ۲۰۰۸ پس از اتفاقات زیان آور بازار وال استریت، کارگزاری های بزرگ به این نتیجه رسیدند که میزان ضرر آنها خیلی بیش از حد نرمال ریزش بازار است و در این مرحله روانشناسان حرفه ای جهت تربیت ذهن معامله گران اصلی وال استریت، استخدام شدند.

علم روانشناسی معامله گری هنوز جوان است و هر سال به صورت تصاعدی اهمیت این علم در پیشرفت معامله گران بیشتر و بیشتر اثبات می شود.

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید .هدف از تاسیس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه آموزش های مربوط به سرمایه گذاری در بازار های مالی نظیر بورس اوراق بهادار می باشد آدرس وب سایت:www.tadbirhome.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 174
  • بازدید ماه : 381
  • بازدید سال : 2,975
  • بازدید کلی : 8,738